Arts et Cinéma : Résonances et "Cinématières" (part I)

20:00–23:00
Cinémathèque de la Ville de Luxembourg

Cycle of conferences organised in collaboration with the University of Luxembourg
"Contemporary Art in Flux: Artistic and Social Explorations and Questionings"

Discover the brochure for the University of Luxembourg conference cycle here

Les images circulent. Les formes artistiques se nourrissent les unes les autres. Le cinéma se nourrit des arts. Mais cette circulation n’est pas à sens unique : l’art contemporain utilise également l’expérience cinématographique pour penser les images et les formes plastiques de la création en s’affranchissent de toute frontière. Il n’est donc pas rare de croiser des fragments de cinéma au détour d’une exposition, révélant peut-être une nouvelle matière pour les artistes contemporains. Cette conférence éclairera quelques aspects de cette circulation des images et des relations artistiques dans les œuvres, de Marcel Duchamp à Douglas Gordon, en passant par Pierre Huyghe, Alfred Hitchcock, Peter Tscherkassky, Abbas Kiarostami et quelques autres.

Conference by Sébastien Rongier / screening of 24 Frames (A. Kiarostami, 2017)

Conference by Sébastien Rongier punctuated by film excerpts

With an agregation in French litterature and a doctorate in Aesthetic and Art Sciences from the Paris 1 Panthéon-Sorbonne University, Sébastien Rongier is also a writer and essayist who published about the conferecence topic Cinématière. Arts et Cinéma (Klincksieck, 2015). Recent publication : Duchamp et le cinéma (Nouvelles éditions Place, 2018), Les désordres du monde. Walter Benjamin à Port-Bou, (récit, Pauvert-Fayard 2017). Soon published : Alma a adoré. Psycho : l’effet cinéma (Marest éditions, 2020).

Followed by Abbas Kiarostami posthumous film, 24 Frames
Iran-France 2017 | silent film | 114’ | c + nb

"Mostly, the images come from nature: we see birds, horses and other animals, in settings that range from seascapes to snowy mountainsides to quiet windowsills. The fact that there’s no usual storyline or characters, however, doesn’t mean there’s no narrative energy or appeal: each little movie seems to have its own dramatic arc, and part of the fun of watching it lies in seeing how each of these unfolds. (...) In 24 Frames, this multi-faceted, extraordinarily protean creator gives us his imagination unfettered by either the technology of film or the givens of nature. In doing so, as so often before, he respects and leaves space for the viewer’s own imagination." (Godfrey Cheshire, Roger Ebert)

Conference in French language, silent film screening

Cinémathèque de la Ville de Luxembourg
09.11.2019, 20:00–23:00

file

24 frames_Kiarostami